Advent og jul

Denne spennende mørketid er full av forventning, venting og glede!

Advent og jul:

Ventetiden fyller vi med julestemning i barnehagen.

Vi lager julepynt, baker og lager hemmlighetsfulle gaver, hvor finmotorikken øves ved bruk av ulike verktøy.

Gavene barne lager er et resultat av deres kreativitet.

Det skal være en fredlig tid i barnehagen, uten stress og mas.

Vi lager adventskrok, hvor vi har adventstund hver dag frem til jul. Vi leser julefortellinger og snakker om forventninger til jul. Vi har også fokus på at julen ikke bare handler om å få, men også gleden av å gi og glede andre.

Vi ønsker å formidle julebudskapet på en enkel og glad måte.

Vi blir invitert til julegudstjeneste i Tonsen kirke. Der møter vi barn fra andre barnehager i nærmiljøet, og vi hilser på ”jesusbarnet” i krybben. Vi besøker Lindebrg gård der vi spiser grøt, hopper i høyet, hilser på dyrene og kanskje kommer nissen?

Barna baker og øver på lucia sangen og mange andre julesanger.

Vi går i Luciatog til minne om helgenen ST. LUCIA og inviterer foreldre og søsken til luciafest. Alle barna tar med seg hvite skjorter til barnehagen til denne dagen.

Like før jul har vi nissefest i barnehagen der vi kler oss ut som nisser. Siste dag før ferien samles barna til julebord med tradisjonell julemat.