Sosial kompetanse
Skauen barnehagen skal bidra til å utvikle sosial kompetanse hos barna. Sosial kompetanse betyr å kunne forstå andres ulike perspektiv og rolle, kunne ta avgjørelser og handle sammen med andre, vurdere problem og løse oppgaver.
Barn lærer å forholde seg til andre når de møtes i lek og samspill. Det å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner, vise omsorg og ta hensyn til andre er sosial kompetanse.
Sosial kompetanse er noe vi jobber med hele tiden i det daglige, uformelle samspillet i hverdagen, men også gjennom formelle samtaler og samlinger.
En gang i måneden har vi hjertesamling med hjerteprogrammet hvor vi møter Mats og Mille. Hjertesamling skal være med på å styrke vennskap og gode relasjoner blant barna hvor omsorg og empati er i fokus.
Innenfor sosial kompetanse har vi ulike begreper;
- selvfølelse: å oppleve egenverd, akseptere seg selv, kjenne seg akseptert, oppleve indre styrke og ha en positiv holdning til seg selv
- empati: å ha forståelse for andres perspektiver, tanker og følelser, kunne leve seg inn i andres situasjon, vise medfølelse og ta hensyn og kunne tolke og forstå følelsesuttrykk
- prososial atferd: å ha positive, sosiale holdninger og å kunne utføre handlinger som å oppmuntre, bry seg om, vise omsorg, hjelpe til og dele med andre
- selvhevdelse: å kunne hevde seg selv og egne meninger på en god måte, våge å stå imot gruppepress, ta initiativ og bli med på lek og samtaler som allerede er i gang, delta uoppfordret og invitere andre
- selvkontroll: å kunne tilpasse seg ulike situasjoner, takle konflikter og utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever turtaking, kompromisser og felles avgjørelser. (Udir.no)